Penduduk tagih janji wakil rakyat

- Advertisement -

PEMBINAAN tembok banjir dan benteng telah menjadi cara tradisional untuk melindungi dan infrastruktur terhadap banjir bagi penduduk yang tinggal di kawasan rendah.
 
Sering terjadi apabila hujan turun lebat dan berterusan selama berjam-jam akan terjadinya banjir kilat di kawasan yang rendah dan tebing sungai.
 
Masalah banjir kilat dan tiada benteng halangan di tebing Sungai Bakam menyebabkan rumah penduduk yang berdekatan dengan tebing sungai hampir roboh akibat air banjir dan hakisan tanah.
 
Baru-baru ini berlaku banjir kilat di tebing Sungai Bakam yang menyebabkan rumah penduduk kampung yang tinggal di tebing sungai itu hampir roboh akibat air deras dan tiada benteng di tebing sungai itu.
 
Menurut penduduk kampung, Mariam Raup dan Fatimah Amit yang menjadi mangsa banjir kilat di tebing Sungai Bakam berkata “Dulu ada YB datang berjanji untuk membina benteng sungai dan membantu mereka membina semula dapur mereka yang semakin usang tetapi sehingga kini tiada sebarang tindakan diambil.”
 
Mereka menuntut janji wakil rakyat tersebut agar projek pembinaan benteng tebing Sungai Bakam perlu disegerakan. Mereka juga menuntut agar masalah dapur mereka yang hampir roboh itu juga perlu dibina semula.
 
Kami mengesa pihak berwajib dan mereka yang berkenaan agar segera selesaikan masalah ini. Kerjasama dengan pihak yang berwajib untuk membina benteng sungai dan membina semula dapur penduduk kampung yang terjejas itu dapat segera dilaksanakan. – HARAKAHDAILY 4/5/2017

- Advertisement -

banjirdapur 3

banjirdapur 2

- Advertisement -