PAS hari ini seumpama Hang Tuah

- Advertisement -

KOTA Sarang Semut yang menempatkan Kompleks PAS Kedah menjadi tumpuan orang ramai dari seluruh negara sejak Rabu lepas. Muktamar PAS kali ini dilihat boleh menjadi petunjuk aras menzahirkan kekuatan pembangkang.

- Advertisement -

Segmen politik pembangkang lebih terarah kepada PAS kerana faktor usia yang kini melewati 66 tahun. Jatuh bangun dan perjuangan  di dada demokrasi paling banyak ditimba PAS berbanding parti pembangkang lain.

Paling muda Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) yang hadir bagi mewarnai lagi politik tanah air di gelanggang pembangkang. Biar pun parti itu dipimpin tokoh negarawan, namun kali mereka tidak memiliki sebarang kekuatan jentera kerajaan, media dan wang ringgit.

Dari aspek usia Tun Dr Mahathir Mohamad berada di senarai paling atas kelompok pembangkang.  Namun sebahagian besar usia bekas perdana menteri itu dihabis ketika bersama Umno dan Barisan Nasional (BN).

Biarpun parti baharu muncul seumpama cendawan tumbuh selepas hujan, namun mereka belum diuji dengan mehnah dan perjuangan.

Pemimpin PAS yang datang silih berganti berdepan dengan pelbagai ujian dan halangan. Pada zaman awalnya tok-tok guru dari institusi pondok ditahan di bawah ISA kerana bersama dengan perjuangan PAS.

Bagi ahli PAS yang berkhidmat sebagai guru, kisah ditukar di sana sini sudah menjadi asam garam. Ditukar mengajar di kawasan pedalaman Sabah dan Sarawak bukan lagi perkara asing.

Berbanding dengan penjawat awam lain, guru paling ramai yang menjadi mangsa percaturan kerajaan Umno dan BN. Berbeza bagi guru yang mendokong Umno, mudah diberi kenaikan pangkat dan kedudukan.

Kerajaan negeri pun didera

Begitu juga bagi segmen lebih besar lagi sebuah kerajaan negeri. Kelantan yang ditadbir PAS dua sesi bermula 1959 berdepan dengan pelbagai halangan dan cabaran.

Deraan daripada mendapat peruntukan kewangan bagi membangunkan negeri sudah menjadi alah bisa tegal biasa. Pernah kerajaan PAS ketika di bawah Datuk Mohd Asri terpaksa mendapatkan pinjaman dari bank luar bagi membiayai program pembangunan untuk rakyat.

Malah peruntukan bagi membina jambatan menyeberangi Sungai Kelantan di Kota Bharu yang sudah dilulus dikatakan dihantar ke negeri lain selepas kerajaan Perikatan kecundang pada pilihan raya umum (PRU) 1959.

Begitu juga ketika di awal pentadbiran Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat, peruntukan projek bekalan air Kelantan Utara (Baku) sebanyak RM60 juta yang sudah dilulus ditarik balik.  

Kerajaan PAS di Kelantan juga terpaksa mendapat pinjaman bank bagi meningkatkan projek bekalan air bersih untuk rakyat.

Inilah susur galur dan liku-laku perjuangan yang terpaksa dilalui PAS kerana berjuang atas nama Islam. Berbeza dengan PKR di Selangor yang mengambil alih kerajaan negeri pada 2008 ketika negeri itu sudah jauh maju.

Begitu DAP di Pulau Pinang, pembangunannya sudah tepu sehingga orang Melayu terpaksa berhijrah ke Seberang Perai, Seberang Jaya atau Kepala Batas.

Maka tidak hairanlah muktamar PAS kali ke-63 bermula esok berupaya menarik perhatian banyak pihak. Kisah hubungan ‘cinta’ antara PAS dan PKR antara babak-babak yang  pastinya menarik perhatian ramai.

Biar pun muktamar penuh akan berlangsung esok, namun PKR dan DAP kelihatan agak gelisah. Setiausaha Agung PKR Datuk Saifuddin Nasution Ismail khabarnya sudah meminta Exco PAS dan pemegang jawatan politik di Selangor melepas jawatan.

Begitu juga Lim Guan Eng tiba-tiba bermadah tidak ada orang bukan Melayu yang mahukan jawatan Perdana Menteri. Beliau merujuk usul muktamar Dewan Ulama PAS yang mencadangkan jawatan perdana menteri disandang orang Melayu beragama Islam.

Guan Eng seolah-olah lupa kenyataan lampau DAP dan pemimpin bukan Melayu lain. Mereka memasuki kerana mahukan kuasa.

Apa pun muktamar PAS tetap menjadi segmen penting yang perlu diikuti rakyat Malaysia. Biarpun nampak PAS seperti bersendirian, kelibatnya seumpama Hang Tuah.

Tuahlah membunuh Jebat yang derhaka. Tunggulah episodnya sehingga 1 Mei ini. – HARAKAHDAILY 28/4/2017

- Advertisement -