Pertahan Islam bukan bongkak tetapi izzah

- Advertisement -

TIDAK perlu dilayan tohmahan konon bila PAS berpendirian tegas dalam mempertahankan prinsip perjuangannya, kepentingan Islam, hak orang Melayu yang ditentukan perlembagaan maka dikatakan PAS sombong dan bongkak pula.

- Advertisement -

PAS memberi isyarat kepada seluruh umat Islam di Malaysia supaya sedarlah kedudukan sendiri bahawa tanah kita berpijak adalah tanah kita, laman kampung kita, warisan keturunan kita, pusaka yang sah sepertinya hak pemilikan harta yg dijamin oleh Islam dan undang undang negara.

Mempertahankan hak adalah kewajipan setiap individu muslim, meremehkan hak sendiri, tidak menjaga dan mencuaikannya adalah sifat yg tidak menjaga amanah Allah, membiarkan perampas, pencabul hak umat Islam berbuat sesuka hati menganggu, campurtangan, memerintah urusan yang jadi hak agama dan umat Islam adalah dayus dan hilang pedoman serta tiada jati diri muslim.

Komposisi umat Islam lebih 64% dalam negara Malaysia, tetapi urusan agama Islam, hak mengamalkan agama Islam kini bagaikan perlu surat minta izin dari mereka yang minoriti pula sekalipun dalam hal yang sikitpun tidak melibatkan orang bukan Islam.

Kini dalam soal politik pun, rosaknya pemikiran umat Islam yang terpengaruh aliran liberalisma, sekularisma, pluralisma, gerakan feminisma dan LGBT konon berpaksikan kebebasan intelektual sedang mengajak rakyat menerima Pakatan Harapan yang jelas halatujunya dikawal oleh DAP, yang keras serta jelas pendirian anti Islamnya.

DAP mahu memaksakan versi Islam yang ditentukan olehnya sepertimana ia mengawal Fatwa di Pulau Pinang perlu mendapat kelulusan Exco Pulau Pinang yang terdiri cuma 3 orang Islam dan 7 bukan Islam dengan dipengerusikan oleh pemimpin DAP sendiri.

Versi Islam DAP jauh lari dari apa yang rasmi dari pendirian dan makalah rasmi Institut Kefahaman Islam, Jabatan Kemajuan Islam JAKIM, Fatwa Mufti dan Perlembagaan Negara Malaysia misalnya dalam isu RUU355 dan Pindaan Akta 164.

Pakatan Harapan telah menunjukkan pendirian secara enblock, mengambil posisi kebersamaan dengan DAP dalam isu ini. Ia jelas dari tingkah laku, kenyataan kenyataan pemimpin PH. Sebahagian tingkah laku ini ditonton secara langsung oleh rakyat melalui pelbagai media.

Secara umumnya Pakatan Harapan sedang dituai dan diambil manfaat untuk memberi kelebihan dalam menjayakan agenda DAP.

Dalam semua keadaan ini, adalah tidak patut bagi PAS tunduk dalam apa keadaan sekalipun sejajar sifat PAS sebagai sebuah parti Islam, harapan agama Islam, harapan umat Islam.

PAS memberi isyarat kepada seluruh umat Islam tua atau muda, kaya atau miskin, bandar atau luar bandar, lelaki atau perempuan, tak kira kamu orang dacing atau orang bulan hatta orang roket sekalipun.

Bahawa dalam berpolitik ada batasnya yang perlu dijaga. Islam bukan urusannya setakat shake hand bye bye di dunia sahaja. Setiap manusia akan kembali mengadap Allah sama ada menjadi muslim yang benar seperti syahadahnya atau pulang sebagai manusia kafir.

PAS TIDAK AKAN TUNDUK. PAS telah nyahkan keluar semua pemimpin yang pernah membuat PAS menjadi parti yang diperalat semua parti lain dalam Pakatan Rakyat. Membiarkan PAS menjadi tunggangan semua orang.

UMAT ISLAM JANGAN TUNDUK. Musnahkan segala perancangan balik tabir ahzab yang merancang menguasai negara sama ada secara langsung atau secara boneka upahan mereka.

AHOK yang di Indonesia telah diajar umat Islam Indonesia.

Kini menjadi tanggungjawab umat Islam Malaysia menunjukkan Izzah/maruah harga diri dan kekuatan yang tiada kurangnya dalam menjayakan Tsunami Islam.

MUSNAHKAN PERANCANGAN “AHOK MALAYSIA” DAN SEMUA SEKUTU DAN RANGKAIANNYA.

Ini bukan bongkak seperti celuparnya Mahfuz menuduh PAS bongkak bila menolak menjadi alat PH yang dikuasai DAP.

Ia sikap yang wajib dalam keadaan senario yang berlaku hari ini.

Jangan lagi biarkan orang Islam tunduk kepada desakan diluar batas. Jangan biar mereka terus jadi kurang ajar dan melampaui batas.

Cukuplah dengan menghayati ayat 29 dari Surah Al Fathi:

مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ ۖ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا ۖ سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ۚ ذَٰلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ ۚ وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَىٰ عَلَىٰ سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ ۗ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا

“Muhammad itu adalah utusan Allah dan orang-orang yang bersama dengan dia adalah keras terhadap orang-orang kafir yang memusuhi Islam, tetapi berkasih sayang sesama mereka. Kamu lihat mereka ruku’ dan sujud mencari karunia Allah dan keridhaan-Nya, tanda-tanda mereka tampak pada muka mereka dari bekas sujud. Demikianlah sifat-sifat mereka dalam Taurat dan sifat-sifat mereka dalam Injil, yaitu seperti tanaman yang mengeluarkan tunasnya maka tunas itu menjadikan tanaman itu kuat lalu menjadi besarlah dia dan tegak lurus di atas pokoknya; tanaman itu menyenangkan hati penanam-penanamnya karena Allah hendak menjengkelkan hati orang-orang kafir (dengan kekuatan orang-orang mukmin). Allah menjanjikan kepada orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal yang saleh di antara mereka ampunan dan pahala yang besar.”

AHMAD AMZAD HASHIM
Pengarah
Jabatan Penerangan PAS Pusat
25hb April 2017 – HARAKAHDAILY 25/4/2017

- Advertisement -