PAS Sabah lahir mujahid siber

- Advertisement -

KONVENSYEN ICT dan pelancaran Jelajah Rangsangan ICT (JeRIT) PRU14 peringkat Negeri Sabah telah diadakan di sebuah hotel terkemuka di Tawau, hari ini.

- Advertisement -

Majlis Perasmian ini dilancarkan oleh Pesuruhjaya PAS Sabah, Aminuddin Aling. Turut hadir ialah Setiausaha Badan Perhubungan PAS negeri, Dr Ali Akhbar Gulasan dan Ketua Penerangan PAS Sabah, Abdul Hashim Othman serta Pengarah IT PAS Pusat, Shuhaimi Embong.

Dalam ucaptama, Shuhaimi berkata program itu diadakan secara konsisten di Sabah setiap 2 tahun sekali sejak 2005.

Seramai 200 orang dari jentera ICT dan Penerangan serta Jabatan Pilihan Raya PAS negeri telah hadir mengikuti program itu yang bertujuan untuk mendedahkan peserta berkaitan dengan penggunaan media baru dan Multimedia serta DataApps secara maksimum, efisen dan berkesan.

Melalui konvensyen itu, PAS Sabah telah memperkenalkan Mujahid Siber menggunakan aplikasi media sosial dengan lebih baik untuk menghadapi PRU14 nanti.

Mujahid Siber ini adalah merupakan Pegawai Penerangan PAS (siber) yang diuruskan oleh Lajnah Penerangan PAS dan rangkaiannya bertujuan untuk menerang dan bukan menyerang sebagaimana cybertrooper di media maya.

Dalam program itu juga Hijau.fm Sabah telah dilancarkan meliputi 3 zon iaitu Pantai Barat, Sandakan dan Tawau. Satu bengkel khusus Hijau.fm juga telah dihadiri oleh wakil-wakil 3 zon berkenaan yang diketuai oleh Abu Azhad sebagai penerbit Hijau.fm Sabah.

- Advertisement -