Optimis kekal pengeluar padi terbesar negara

- Advertisement -

SELANGOR mencapai perolehan pengeluaran padi terbesar negara dengan penghasilan 6,500 kilogram tan setahun, untuk tempoh 2011 hingga 2015.

- Advertisement -

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Infrastruktur, Kemudahan Awam dan Industri Asas Tani negeri, Zaidy Abdul Talib berkata, beliau optimis kejayaan itu mampu dikekalkan walaupun perolehan untuk tahun 2016 masih belum dikeluarkan.

“Komitmen berterusan di pihak pentadbiran negeri dan usaha gigih golongan petani Selangor meletakkan kita sebagai pengeluar produk tani tertinggi negara,” katanya dipetik SelangorKini.
 
Beliau berkata, walaupun tempoh 2016 dan 2017 menyaksikan kesukaran produk pertanian ekoran serangan hawar daun bakteria (BLB), namun kebajikan petani serta pengusaha masih menjadi teras utama pentadbiran negeri.

Katanya, kesungguhan itu dinyatakan sendiri Menteri Besar, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali yang mengumumkan bantuan RM8.7 juta bagi membantu pengusaha tani yang terkesan.

“Bantuan disalurkan mengikut keutamaan kadar kerosakan dan mengenepikan sentimen sokongan parti politik seperti didakwa individu tertentu sebelum ini,” katanya ketika berucap pada Majlis Penyerahan Watikah Lantikan Ketua Blok di Kuala Selangor, hari ini.

Tidak terhenti setakat itu, Zaidy berkata, kerajaan negeri turut menyalurkan keperluan bantuan baja organik dan racun rumpai kepada pengusaha tani terbabit dengan jumlah peruntukan RM943,300.

“Peringkat awalnya di bawah portfolio saya, kita salurkan bantuan dalam bentuk baja mikro sebanyak 2,000 botol membabitkan 2,000 lot dan racun rumpai 2,600 lot.

“Bantuan kerajaan negeri ini tentunya sedikit sebanyak melegakan pengusaha tani kerana difahamkan di peringkat Persekutuan khabarnya ada janji untuk diberikan bantuan. Tetapi sampai sekarang belum lagi,” katanya.

Terdahulu, seramai 169 petani bagi kawasan Barat Selangor dipilih sebagai ketua blok baru bagi tempoh lanjutan dua penggal bermula tahun ini.

- Advertisement -