Galakkan mahasiswa bekerja ketika belajar

- Advertisement -

DI Malaysia kini boleh di lihat bagaiamana meningkat bilangan pelajar melanjutkan pelajaran ke IPT. Ini merupakan satu petanda baik bagi Malaysia kerana lebih ramai golongan intelektual dapat di lahirkan.

- Advertisement -

Walau bagiamanapun realitinya bukan seindah yang dikhabarkan bagi golongan Mahasiswa. Peningkatan bilangan mahasiwa dan graduan telah banyak meningkatkan persaingan tertuama kepada lepasan IPT.

Ketika memasuki IPT, persaingan telah berkurang iaitu hanya mereka yang ingin sambung pelajaran di IPT tempatan sahaja menjadi pesaing. Mereka yang ingin sambung ke luar negara dan mengambil sijil latihan sahaja telah dapat di singgkirkan awal. Walau bagaimanapun, lepasan IPT melihat bukan sahaja pelajar dari dalam Malaysia malah yang melanjutkan pengajian di luar negara pulang bagi menyumbangkan bakti kepada negara.

Mengambil peluang untuk bekerja ketika belajar dapat membawa pelbagai faedah bagi golongan mahasiswa. Pengalaman bekerja ketika belajar merupakan satu ilmu yang penting. Pelbagai kemahiran dapat dipelajari oleh golongan mahasiswa. Walaupun mendapat pekerjaan bukan dalam bidang pengajian tetapi mahasiwa dapat mempelajari bagaimana sesebuah organisasi itu berfungsi, bagaimana untuk berinteraksi bersama rakan sekerja sama ada sejawatan mahupun lebih tinggi. Kemahiran ini sangat penting dan jarang dipelajari di dalam kuliah kecuali bahagian teori. Ini dapat menjadi satu kelebihan bagi Mahasiswa tempatan dalam merebut peluang pekerjaan.

Mahasiswa juga dalam masa yang sama dapat menambah pendapatan pada saat kini biasiswa dan bantuan kewangan kurang diberikan. Wang yang dikumpul mungkin tidak sebanyak untuk membanyar yuran pengajian tetapi mencukupi untuk dibelanjakan untuk perbelanjaan seharian. Kenaikkan harga barang tidak dapat dinafikan dan pendapatan sampingan sangat penting untuk memastikan mahasiswa dapat meneruskan pengajian.

Di samping itu, ia juga dapat membantu mengurangkan beban keluarga daripada menanggung mahasiswa. Ramai mungkin tidak sedar bahawa ibu bapa juga mungkin menghadapi kesempitan wang dengan kenaikan harga barang. Mencari kerja pada saat umur sudah sah di sisi undang-undang untuk bekerja sedikit sebanyak dapat meringankan beban yang perlu dihadapi.

Walaupun bekerja boleh dilihat sebagia solusi dengan kenaikan harga barang, pelaksanaanya bukan lah sesenang dikatakan. Mahasiswa perlu ingat untuk berkerja bukan untuk kumpul duit dengan banyak sahaja. Tanggungjawab utama mahasiswa adalah untuk belajar untuk mendapat segulung Diploma dan Ijazah. Jika terlalu sukar untuk seimbangkan antara pelajaran dan beban kerja, berikan tumpuan utama pada pengajian dahulu dan ketepikan sebentar kerja.

Jangan berbelanja kesemua wang diperoleh. Simpan sebahagian untuk kecemasan. Jika boleh, laburkan di dalam Amanah Saham seperti ASB. Jangan terlalu ghairah dengan wang yang diperoleh kerana masa depan masih tidak menentu. Jika berlaku apa-apa kecemasan, ada simpanan yang dapat digunakan. Perlaburan yang dilakukan dapat digunakan ketika menamatkan pengajian di IPT dan memasuki alam pekerjaan yang sebenar.

Walau bagaimanapun semangat seseorang pelajar dalam mencari kerja, sokogan daripada pihak industri sangat diperlukan. Perniagaan perlu lebih terbuka dan mengambil pelajar sebagai pekerja bagi membantu mengembangkan perniagaan mereka. Persatuan dan NGO juga perlu mula berikan sedikit imbuhan kepada pelajar yang telah membantu untuk merealisasikan objektif mereka. Sokongan daripada NGO dan perniagaan ini bukan sahaja dapat mengerakkan ekonomi negara malah membantu Mahasiswa mendapat sedikit bantuan kewangan dan kemahiran. – HARAKAHDAILY 20/4/2017

Pelajar ialah pelajar tahun akhir Bachelor Of Business Management, University Of Queensland, Australia

- Advertisement -