LGE ramal perkara buruk berlaku jika…

- Advertisement -

MARI kita sama-sama ikuti bahagian seterusnya daripada ucapan Setiausaha Agung DAP merangkap Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, dalam satu dialog tertutup di Lecture Theatre, Student Wing, Block S3.1 Level B3, Rajaratnam School of International Studies, Nanyang Technological University, Singapura, pada 10 Disember 2014.

- Advertisement -

Di dalam bahagian ucapan ini, Lim Guan Eng menuduh BN tidak akan menyerahkan kuasa kepada pakatan pembangkang jika ia mengalami kekalahan di dalam Pilihan Raya Umum Ke-14, dan jika ini berlaku, maka isu ini mesti dan akan diselesaikan di jalan-jalan raya.

KENYATAAN LIM GUAN ENG

“We know that BN are sore losers. They are very sore losers and they will not give up power. So what will happen if they refuse to give up power? And I think this is one very important question, people’s rights, especially in the last election when we won the popular mandate but not the number of seats, you can see a huge mess on this issue coming out. Now if we win power, definitely in terms of popular votes but (also) in terms of seats, and then we are not allowed to take up power, I think the matter has to be resolved on the streets, it will be resolved on the streets.”

TERJEMAHAN KENYATAAN LIM GUAN ENG

“Kita tahu bahawa BN akan tidak berpuas hati jika kalah. Mereka akan sangat tidak berpuas hati jika kalah dan mereka tidak akan menyerahkan kuasa. Jadi apa akan berlaku jika mereka enggan menyerahkan kuasa? Dan saya fikir ini adalah satu soalan yang sangat penting, hak-hak rakyat, terutamanya dalam pilihan raya lepas apabila kita menang mandat popular tetapi bukan bilangan kerusi, kamu boleh lihat satu kacau-bilau besar atas isu ini keluar. Sekarang jika kita mendapat kuasa, tentunya dari segi undi popular tetapi (juga) dari segi kerusi, dan kita tidak dibenarkan untuk mengambil-alih kuasa, saya fikir perkara ini mesti diselesaikan di jalan-jalan raya, ia akan diselesaikan di jalan-jalan raya.” – HARAKAHDAILY 18/4/2017

- Advertisement -