Solat berjemaah banyak manfaat dan kelebihan

- Advertisement -

ZAMAN nabi Muhammad SAW  telah termaktubnya satu amalan wajib bagi semua umat nabi Muhammad yang beragama Islam iaitu solat . Yang mana nabi kita telah di isra’ dan mikraj kan untuk mendapat amanat daripada Allah iaitu solat lima waktu sehari semalam. Solat Subuh, Zuhur, Asar, Maghrib Dan Isyak. Maka pada waktu itu bermulalah pelaksanaan solat.

- Advertisement -

Pada ketika itu, mereka melaksanaan solat secara berjemaah. Sebagai contoh, nabi Muhammad menjadi iman dan para sahabat menjadi makmum. Mereka hanyalah solat berbumbungkan pelepah tamar dan bersejadahkan kulit-kulit haiwan.

Pada zaman sekarang, pelaksanaan solat semakin luntur. Akibatnya amalan solat berjemaah semakin pudar dan pupus dalam lubuk iman seorang Islam. Maka disebabkan itu, ramailah yang menunaikan solat bersedirian di rumah atau selain daripada masjid. Kemudian, seperti yang kita ketahui sudah banyaknya masjid-masjid yang terbina megah. Mana tidaknya, lengkap dengan penghawa dingin, tempat letak kereta yang luas dan sebagainya. Namun begitu, masih sedikit yang mahu solat berjemaah terutamanya di masjid.

Sungguhnya solat secara berjemaah ini banyak fadilat dan kelebihannya. Malangnya, ramai umat Islam mengambilnya secara remeh dan acuh tak acuh. Sedangkan Allah dan Nabi Muhammad menitik beratkan amalan solat secara berjemaah ini. Maka setiap perkara yang dititik beratkan oleh Allah dan Nabinya ada banyak hikmah dan kebaikkannya.

Mana tidaknya, apabila kita solat secara berjemaah kita boleh merapatkan hubungan silaturahim kita dengan ahli jemaah yang lain. Jika kita tinjau balik, kenapa setiap kali kita nak mulakan solat berjemaah kita akan diingatkan oleh imam untuk rapatkan bahu? Ini kerana Islam hendak mengajarkan bahawa berjemaah itu penting dan saling berhubung bukannya terputus antara umat Islam sendiri.

Selain itu, kita boleh membetulkan bacaan dalam solat kita apabila kita mendengar imam kita membacanya. Tidak semua bacaan kita betul dan tepat belaka, kerana itu kita perlu memperbetulkannya. Tambah-tambah lagi, rukun-rukun qauli seperti surah al-Fatihah, bacaan tahiyat akhir dan sebagainya. Jika salah, maka batallah solat itu. Kita solat kerana inginkan redho yang maha kuasa, bukanlah sekadar melepas batuk ditangga.

Allah telah menjelaskan dalam kitab suci, al-quran tentang tuntutan solat berjemaah ini. Allah berfirman yan maksudnya,

“Dirikanlah solat, tunaikanlah zakat serta ruku`lah bersama orang-orang yang ruku`” (Al-Baqarah 2 : 43).  

Secara am nya, dapat kita faham bahawasanya tuntutan untuk solat secara berjemaah itu adalah penting di sisi Islam. Di samping itu, Allah juga berfirman, maksudnya:

“Dan jika engkau (hadir) bersama mereka, maka dirikanlah bersama mereka solat.” (Al-Nisa’ 4 : 102).  

Solat  berjemaah ini bukanlah satu amalan yang sepatutnya dipandang remeh oleh masyarakat Islam.

Seterusnya, solat berjemaah ini banyak pahalanya. Ia bersamaan 27 kali pahala berbanding solat bersendirian 1 kali pahala. Sesungguhnya besar pahala yang Allah berikan kepada orang Islam yang  menunaikan solatnya secara berjemaah. Islam bukan menghalang umatnya solat sendirian, tapi Islam ingin menyeru agar umat Islam cakna dengan manfaat daripada Allah.

Analoginya mudah, jika seorang pekerja ditawarkan dengan gaji RM27 atau RM2700 mana yang akan dipilih oleh pekerja itu? Sudah tentu RM2700. Begitulah Allah memberi pahala kepada umat Islam yang solat berjemaah.

Akhir sekali, marilah kita sebagai umat Islam yang beriman kepada Allah dan  rasulnya menunaikan solat. Solatlah secara berjemaah bersama di masjid atau surau. Kita hidup kerana ingin abdikan diri kita kepada Allah. – HARAKAHDAILY 10/4/2017

Penulis ialah pelajar Ijazah Sarjana Muda Bahasa Arab dan Komunikasi, Fakulti Pengajian Bahasa Utama, Universiti Sains Islam Malaysia

- Advertisement -