Alasan Amerika serang negara lain

- Advertisement -

AMERIKA Syarikat (AS) memang selalu menggunakan alasan masalah dalaman sesebuah negara untuk mereka menyerang dan campur tangan dalam urusan negara lain.

- Advertisement -

Perangai sama saja sama ada Bush, Clinton, Obama atau Trump.

Adakah Trump boleh jamin 100% bahawa semua Missile Tomahawk yang dia hantar ke Syria jatuh di pangkalan tentera dan tak kena orang awam?

Pengalaman saya di Iraq menceritakan sebaliknya. Tomahawk yang Clinton kirim ke sebuah pangkalan tentera berhampiran Saddam Medical City kena di bangunan Hospital University Baghdad yang terletak dalam kawasan Saddam Medical City. Saya adalah saksi mata yang masih hidup. Hospital University Baghdad adalah tempat kami melakukan latihan praktikal.

AS adalah negara bapak pengganas. Keganasan tak boleh dibasmi dengan campur tangan pengganas. Saya sangat yakin bahawa campur tangan AS akan mengundang lebih banyak masalah dan tragedi kemanusiaan. Mereka kata Bashar guna senjata kimia. Mereka terlupa bagaimana bom berangkai yang mereka pernah jatuhkan ke Iraq memakan begitu ramai korban orang awam yang tak bersalah.

Lihatlah apa yang telah berlaku di Iraq. Orang Iraq yang berada di sekitar Kelantan dan selalu berkunjung ke klinik mula menyesali apa yang berlaku. “Kalaulah Saddam masih ada, bukan begini nasib kami…”

Dulu mereka ingat AS akan membebaskan mereka dari regim Saddam. Mereka ingat AS mari sebagai tentera pembebas dan pembela. Mereka ingat AS adalah polis dunia yang berperanan menjaga keamanan sejagat. Rupanya yang mari adalah pembunuh, perogol, perompak dan penjahat yang tiada bandingannya.

Hanya jalan penyelesaian sesama negara Islam adalah cahaya keluar yang terbaik bagi krisis Syria. Orang kafir terutamanya kafir harbi seumpama AS dan Russia tak pernah berniat baik kepada Islam dan ummat Islam. Kita jangan tertipu dan ditipu berulang kali. – HARAKAHDAILY 9/4/2017

- Advertisement -