Itu urusan BN

- Advertisement -

KEPUTUSAN kerajaan BN semalam untuk tidak membentangkan RUU355 tidak menjejaskan PAS dan usahanya. Ia sekadar balik asal dan kembali kepada persediaan asal PAS.

- Advertisement -

Kesediaan kerajaan BN untuk membawa sendiri RUU355 sebelum ini adalah langkah BN dan tiada kaitan dengan PAS. PAS mengalu-alukannya kerana ia akan lebih memudahkan usaha murni ini. Islam menyuruh kita memilih jalan yang lebih mudah jika ada. Yang terlarang ialah berhenti kerana tiada jalan mudah. PAS takkan sesekali berhenti di tempat terlarang.

Kegagalan BN untuk membentangkannya sendiri sebenarnya telah meneguhkan lagi kebenaran, kewajaran dan kebijakan PAS membawa sendiri Rang Undang-Undang ini. Sebagaimana pernah disebut dan diakui sendiri oleh seorang YB Umno di Dun Kelantan sebelum ini, hanya PAS yang mampu dan bersedia. Umno masih belum mampu. Hanya yang mampu dan diharapkan daripada Umno adalah sokongan demi memartabatkan Islam dan syariatnya. Ia kewajiban bersama.

Mari mendoakan semoga Allah menyatukan hati ahli-ahli parlimen khususnya yang beragama Islam, lebih-lebih lagi Tan Sri Speaker untuk teguh istiqamah membenarkan pembentangan RUU persendirian ini oleh YB Tuan Guru Presiden PAS.

- Advertisement -