Rohingya: Myanmar tolak penyelidikan PBB

- Advertisement -

PEMERINTAH Myanmar menolak keputusan PBB untuk menyiasat dakwaan pelanggaran hak asasi manusia (HAM) di negara itu bahagian Rakhine. Demikian menurut laporan media rasmi, kelmarin.

- Advertisement -

Dewan HAM PBB, Jumaat minggu lalu telah memutuskan untuk menghantar misi carian fakta antarabangsa ke negara Asia Tenggara itu. Para pencari fakta ini bertujuan untuk mengumpulkan “fakta-fakta dan keadaan” atas dugaan pelanggaran yang dilakukan oleh tentera dan pasukan keselamatan Myanmar, khususnya pelanggaran terhadap Muslim Rohingya.

Kementerian Luar Negeri Myanmar menyatakan bahawa pembentukan misi ini hanya akan membuat masalah lebih besar, bukan menyelesaikan masalah yang sudah ada pada masa ini. Demikian menurut laporan Anadolu Agency.

“Myanmar telah dipisahkan diri dari resolusi secara keseluruhan,” kata kenyataan itu. Kenyataan itu juga menyatakan bahawa keputusan untuk menghantar misi carian fakta tidak sesuai dengan situasi yang kompleks dan mencabar di lapangan serta keadaan negara Myanmar.

Kerajaan Myanmar juga mengatakan akan menetapkan pelan tindakan yang jelas untuk pelaksanaan cadangan interim yang dibuat oleh Suruhanjaya Penasihat pimpinan Koffi Annan bekas Setiausaha Agung PBB di negara bahagian Rakhine minggu lalu. [Islampos]

- Advertisement -