Umno beri laluan pada PAS hanya ‘cakap-cakap manis’

- Advertisement -

DAKWAAN kononnya Umno bersetuju memberi laluan kepada PAS untuk menguasai beberapa negeri, veteran PAS, Haji Subky Latif berkata, ia hanya ‘cakap-cakap manis’ sahaja.

- Advertisement -

Beliau berkata, sedangkan pada hakikatnya Umno sebenarnya tidak mahu PAS bertanding walau satu kerusi pun.

“Umno ni dia tak akan setuju (parti lain) ambil satu kerusi pun dalam dunia ini! Dia (Umno) nak ambil semua itu hajat dia,” ujarnya pada sesi temubual dengan Harap TV di Kuala Terengganu, kelmarin.

Menyentuh RUU 355 yang akan dibawa oleh Barisan Nasional pada sidang parlimen, beliau berkata, ia menjadi tanggungjawab kerajaan membawa perkara tersebut.

Memetik laporan Buletin Online semalam, sepatutnya Datuk Onn Jaafar telah melaksanakan kehendak Islam sejak Malaysia merdeka sebagaimana yang disarankan oleh pemimpin PAS.

Menurutnya, Dr Burhanuddin al-Helmi berkata ketika menerima kemerdekaan, tidak ada kemerdekaan yang sebenarnya tanpa melaksanakan syariat Islam.

“Tetapi apabila PAS sokong, tidak bermakna PAS akan ‘tutup’. Kalau PAS tak ada, mungkin dia tak buat. Sepatutnya pindaan RUU 355 itu kerajaan yang bawa, tetapi kerajaan gagal bawa, jadi PAS yang bawa.

“Kita sudah lama wujudkan enakmen syariah di Kelantan dan Terengganu, jadi dengan yang dibawa oleh mereka sesuai dengan apa yang dkemukakan PAS, kita akan sokong asalkan undang-undang syariah dapat dilaksanakan,” tegasnya.

- Advertisement -