Gara-gara berkawan dengan komunis

- Advertisement -

APA yang Malaysia alami dalam mala petaka tegang hubungan diplomatiknya dengan Korea Utara adalah gara-gara berkawan akrab dengan regim komunis paling teror dalam dunia.
      
Kerajaan komunis sama seperti rata-rata orang komunis di mana-mana saja adalah teruk tetapi Korea Utara dalam suasana komunis rata-rata berubah, ia tidak berubah dan ia kekal seperti komunis Soviet Union zaman Stalin dan zaman komunis China bawah Mao Zedung dulu.
     
Stalin boleh kirim pembunuh ke Maxico membunuh Leon Trotsky, Menteri Perang  Soviet semasa Lenin yang melarikan diri dari Stalin. Maka Kim Jong-Un  yang berkuasa di Korea Utara sekarang kirim pembunuh membunuh abangnya di Malaysia sekalipun Kim Jong Nam yang dibunuh itu tidak menjadi ancaman besar kepada negaranya.
      
Jika Malaysia berdepan dengan banyak masalah menghadapi komunis yang tidak berkuasa di sini, maka apa yang dapat dikata komunis yang berekuasa.
      
Adapun Korea Utara sekarang ini tiada siapa yang ditakutnya. Amerika tidak apa-apa padanya. Rusia dia tidak peduli. Jika ada yang disegannya hanya China. Itupun China tidaklah boleh pandang rendah kepadanya.
       
Dengan kerajaan yang macam inilah yang kita hadapi dalam krisis pembunuhan Kim Jong Nam.
        
Malaysia begitu cemburu dengan Daesh dan ia tidak percaya kepada Israel, tetapi tidak dipastikan Malaysia begitu memberi kecurigaan kepada Korea Utara.
       
Tidak salah menjadi negara yang terbuka, berkawan diplomatik dengan sesiapa saja tidak kira ideologi dan kepercayaannya. Hubungan baik itu ada baiknya tetapi mestilah ada kewaspadaan dan hadnya.
      
Dasar luar kita agak terlalu laju. Ia tidak sekadar punya hubungan baik dengan negara-negara tertentu, tetapi dalam hubungan denga Korea Utara ini ia membenarkan parti yang berkuasa di Malaysia iaitu Umno dan hubungan dengan parti yang memerintah Korea Utara sedang parti itu adalah parti komunis yang komunisnya adalah paling teruk dari parti-parti komuis yang lain.
     
Tidak tahu apa yang Umno boleh dapat daripada hubungan dengan parti pekerja Korea Utara? Tetapi jangan fikir parti komunis Korea Utara tidak dapat apa-apa.
       
Kita mesti ada anggapan kemahiran dan keberanian buat apa yang ia mahu. Kita mesti anggap perisiknya memilik keupayaan kelas tinggi dunia. Kita mesti ada fikiran ke depan dari apa yang perisik dan pengintip asing fikir.
      
Mungkin kita fikir Jong Nam yang tiada kedudukan dalam kerajaan adiknya bahkan dia tidak dikehendaki oleh adiknya tidak memberi apa-apa ancaman kepada kita. Maka kita tidak peduli sangat tentangnya. Tetapi kita mugkin tidak fikir bahawa kerajaan yang menghendakinya boleh buat yang mereka hendak buat kepadanya seperti yang mereka telah buat sekarng.
      
China komunis mungkin boleh buat sesuatu kepada orang Taiwan di Taiwan, tetapi kerajaan Taiwan berjaya kawal hingga tidak banyak Beijing buat terhadap musuhnya di Taiwan.

- Advertisement -

Dengan suasana terbuka di Malaysia, siapa saja bebas masuk dan keluar, maka Korea Utara dapat peluang buat apa yang kita tidak fikir. Mereka tidak bawa senapang dan kirim penembak tepat, mereka  guna orang yang boleh dupah untuk sapu muka mangsa.
       
Peri kekejaman Korea Utara itu tidak usah kita banyak pertikai. Memperkatakan reaksi Korea Utara tentang tindakan yang diambil adalah sama seperti kucing makan lauk yang terbiar. Memang kucing cari peluang itu. Boleh menyalahkan kucing tetapi apa kita dapat?
       
Jika kita hendak berkawan dengan komunis kita mesti jadi lebih bijak daripada komunis. – HARAKAHDAILY 9/3/2017

- Advertisement -