Perlumbaan senjata nuklear di Laut Jepun

jepun
- Advertisement -

SEJAK sesi debat calon presiden 2016 lagi, Donald Trump berhasrat untuk meletak senjata nuklear Amerika di Korea Selatan dan Jepun. Kenyataan tersebut mengejutkan Hillary Clinton dan menjadi perdebatan panas antara Trump dan Clinton.

- Advertisement -

Namun, strategi sebenar tidak diberitahu kepada pihak media. Walaupun beberapa kali pihak media menanyakan soalan kepada Trump mengenai strategi Trump yang beliau pernah perkatakan dalam debat calon presiden. Trump sering mengulangi, “I’m not gonna to tell you what I wanna to do”.

Logiknya, strategi Trump meletakkan senjata nuklear di Jepun dan Korea Selatan sangat besar kesan dan implikasinya di Laut Jepun. Ia bukan hanya menggugat Korea Utara tetapi bakal menggugat Rusia dan China (Lihat peta yang dilampirkan).

Oleh demikian, rasional meletakkan senjata nuklear bakal menimbulkan reaksi panas jikalau benar Amerika berbuat demikian. Melainkan, Amerika mempunyai alasan yang munasabah untuk merasionalkan perlumbaan senjata nuklear di rantau ini.

Kini, suasana ketegangan di Laut Jepun sangat memuncak apabila Korea Utara melepaskan lima peluru berpandu balistik jarak 1,000 kilometer. Ia sudah menyediakan rasional yang munasabah untuk Amerika bergerak meletakkan senjata nuklear di rantau ini. Empat peluru berpandu sudah dilepaskan ke Laut Jepun dan mengenai zon Jepun. Perlumbaan senjata nuklear sudah tidak dapat dielak.

Sebelum ini, Amerika sudah memberhentikan perjanjian janakuasa Nuklear Iran. Dalam masa yang sama, Emariah Arab Bersatu (UAE) melaungkan bahawa negaranya bakal menjadi negara yang mempunyai senjata nuklear pada tahun 2018.

Begitu juga, Arab Saudi dilaporkan bakal memperolehi senjata nuklear. Tidak syak lagi, kedatangan Raja Salman ke Indonesia dan Malaysia sangat berkaitan dengan langkah bagi menyemarakkan konflik perlumbaan senjata nuklear.

Oleh demikian, ketegangan antara pro-Amerika dan anti-Amerika akan bakal panas dengan perlumbaan senjata nuklear. Semuanya seakan-akan memberi lampu hijau untuk negara-negara pro-Amerika memiliki senjata nuklear yang sangat berbahaya.

Terutamanya Laut Jepun yang sangat membimbangkan dan bakal menjadi zon perang senjata nuklear apabila negara-negara sekitar Laut Jepun tidak meredakan ketegangan. (ulamasedunia)

- Advertisement -