BR1M: Pokok condong kena tebang!

Dr Azman
- Advertisement -

BILA kerajaan janji nak bagi maka rakyat berharap dan ternanti-nanti. Berapa pun nilainya, ia sesuatu yang ditunggu dan dinanti. Kita kesian kepada rakyat.

- Advertisement -

Seorang kawan kerani BSN di Besut bagi tahu, lama dah mok cik-mok cik mari tanya, BR1M masuk tak lagi? Pagi-pagi lagi mereka datang dengan wajah penuh mengharap. Kita tahu mereka amat memerlukan helaian kertas terpampang wajah DYMM Yang di-Pertuan Agong pertama tersebut.

Di Perhimpunan Agung Umno lepas, ada perwakilan yang buat usul supaya BR1M diagihkan oleh pemimpin Umno setempat sebab katanya mesin ATM tiada hati dan perasaan. Presiden Umno telah respons menerima usul ini.

Maka bersiaplah tadah telinga untuk mendengar bebelan sebelum terima BR1M. Seorang Tok Wakil Umno pernah ungkit ketika ucapan beliau dalam satu majlis agihan bantuan di sebuah dewan sivik di Setiu. Katanya, “buah nak makan tapi pokok nak tebang!” Lalu dijawab oleh seorang anak muda dalam majlis tu, “dah pokok condong nak tumbang atas rumah, kenalah tebang!”

Kita permainkan dan peralatkan bantuan kerajaan demi memaksa rakyat marhaen duduk dan mendengar apa yang kita nak cakapkan. Politik gaya lama orang kekeringan idea. Mereka tak tahu apa yang mereka sedang buat adalah kerja untuk menuai rasa meluat rakyat.

PAS memahami makna kebajikan dengan makna mempermudahkan urusan orang yang memerlukan. Hadir menyantuni ketika rakyat dalam kesempitan. Memberi dengan ketulusan hati dan kasih sayang. Bukan dengan pemberian yang diungkit.

Sehari dua ini berlegar di alam maya, pelbagai aduan mereka yang gagal status permohonan BR1M kebanyakkannya lantaran kerana maklumat diri yang tak lengkap di Lembaga. Saya dah nampak dari dulu lagi, kerana BR1M maka ramai yang akan dikejar Lembaga. Lembaga ini memang tak pernah tidur. Walau kita nampak dia pejam mata, sebenarnya dia buat-buat tidur saja. Perhatikan baik-baik, matanya tak pejam rapat. Lintas depan lembaga ini bermakna memang sengaja nak suruh dia ngap kita. Sekali lagi rakyat kena perangkap!

BR1M oh BR1M… Ambil dan makanlah buah ini. Tapi lihatlah pohonnya yang telah condong menghala ke rumah kita. Leka makan buah, jangan sampai rumah kita ranap ditimpa pokok.

DR AZMAN IBRAHIM
Ketua Lajnah Kebajikan PAS Terengganu

- Advertisement -